"Στην οικονομική κρίση παρουσιάζονται δύο δυνατότητες. Η μια είναι η ανάκαμψη του συστήματος συμπιέζοντας, απορρίπτοντας, εξαθλιώνοντας τη ζωντανή εργασία. Η άλλη είναι το ξεπέρασμά του. Η πρώτη δυνατότητα δοκιμάστηκε στο παρελθόν παράγοντας τον πιο άγριο νεοφιλελευθερισμό. Η δεύτερη δυνατότητα κάνει ξανά και ξανά επίκαιρη την πρόκληση για ένα άλλο σχέδιο κοινωνικής οργάνωσης, έναν άλλον κόσμο, τον σοσιαλισμό. " Να βάλουμε στόχο την παγκοσμιοποίηση, τον νεοφιλελευθερισμό και τους μηχανισμούς τους. Ανακοίνωση του ΚΟ της ΚΟΕ, 20/4/2008
Ας ρίξουμε μια ματιά στα παρακάτω οικονομικά άρθρα από την σημερινή ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ. Μάλλον οι δυο δυνατότητες που περιγράφονται και παραπάνω, είναι πια στην ημερήσια διάταξη της ζωής ολόκληρου του πλανήτη.....
Θα ξεσπάσουν ταραχές της πείνας!
Της ΛΗΔΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Την ώρα που τα ευρωπαϊκά κράτη δυσκολεύονται να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους για αύξηση της βοήθειας προς τις αναπτυσσόμενες χώρες, η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού (CICR) προειδοποιεί ότι η παγκόσμια επισιτιστική κρίση θ' αποτελέσει ισχυρότατο πλήγμα για τις εμπόλεμες ζώνες και θα προκαλέσει ακόμη περισσότερες ταραχές σε πολλές περιοχές του πλανήτη.
Οι ταραχές της πείνας, όπως για παράδειγμα αυτές που ξέσπασαν προσφάτως στην Αίγυπτο, την Αϊτή και ακόμη σε 35 χώρες, θα μπορούσαν να πολλαπλασιαστούν και να εξαπλωθούν εάν οι τιμές των τροφίμων συνεχίσουν να ανεβαίνουν. Δεινή είναι δε η θέση εκατομμυρίων ανθρώπων που βρίσκονται ήδη παγιδευμένοι σε ζώνες συγκρούσεων. «Η αύξηση της τιμής των τροφίμων και των καυσίμων καθιστά όλο και δυσκολότερη την επιβίωση των φτωχών που βρίσκονται αντιμέτωποι με τον πόλεμο και τη βία», δήλωσε ο πρόεδρος της CICR, Τζέικομπ Κέλενμπεργκερ, κατά την παρουσίαση της ετήσιας έκθεσης της οργάνωσης προαναγγέλλοντας αύξηση της ανθρωπιστικής βοήθειας στην Υεμένη και τη Σομαλία. Η άνοδος των τιμών περιπλέκει το έργο της CICR, η οποία δεσμεύεται, ωστόσο, να διατηρήσει τους στόχους της για διανομή επισιτιστικής βοήθειας, πόσιμου νερού και φαρμάκων σε 52 χώρες.
Δεινή είναι ήδη η θέση εκατομμυρίων ανθρώπων που βρίσκονται παγιδευμένοι σε εμπόλεμες ζώνες, προειδοποιεί η Διεθνής Επιτροπή του Ερυθρού Σταυρού, εξαιτίας της αθέτησης δεσμεύσεων των ευρωπαϊκών κρατών και της επισιτιστικής κρίσης (φωτ. ΑΠΕ)Δεν φαίνεται, ωστόσο, να συμβαίνει το ίδιο με τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. που, αντί να αυξήσουν όπως είχαν υποσχεθεί την αναπτυξιακή βοήθεια προς τις φτωχές χώρες, έχουν αρχίσει να οπισθοχωρούν. Για πρώτη φορά από το 2000 η ευρωπαϊκή βοήθεια σημείωσε πτώση το 2007 ενώ οι στόχοι για αύξησή της στο 0,56% του ΑΕΠ της Ε.Ε. ώς το 2010 και στο 0,7% ώς το 2015 απομακρύνονται. Για ν' αποτραπεί μια τέτοια εξέλιξη, ο επίτροπος Ανάπτυξης Λουί Μισέλ κάλεσε τα κράτη-μέλη να παρουσιάσουν συγκεκριμένα προγράμματα για το πώς προτίθενται ν' αυξήσουν την παροχή βοήθειας χρόνο με το χρόνο. Η κρίση των τροφίμων προκαλεί την ίδια ώρα και άλλου είδους διεργασίες στην Ε.Ε.: οι ευρωβουλευτές προωθούν μια πρόταση για τη μείωση της χρήσης βιοκαυσίμων στα ευρωπαϊκά οχήματα. Σε μια προσπάθεια καταπολέμησης των κλιματικών αλλαγών, η Ε.Ε. υιοθέτησε πέρσι ένα σχέδιο για κάλυψη του 10% των ενεργειακών αναγκών των οχημάτων με βιοκαύσιμα ώς το 2020. Ομως, ο ρόλος των βιοκαυσίμων στην τρέχουσα επισιτιστική κρίση καθώς και οι αμφιβολίες για τη συνολική τους συμβολή στη μείωση των εκπομπών CO2 δημιουργούν τις συνθήκες για αναθεώρηση του στόχου του 10% προς τα κάτω. Η σχετική ψηφοφορία στο Ευρωκοινοβούλιο αναμένεται τον Σεπτέμβριο.
Εκρηξη διαδηλώσεων σε ασιατικές χώρες
Μέτρα για την αντιμετώπιση της μείζονος κρίσης των τροφίμων, που συνδέεται άμεσα με την απογείωση της τιμής των καυσίμων, αναζητούν και πολλά ασιατικά κράτη, όπου η απελπισία έβγαλε χιλιάδες λαού στους δρόμους.
Παράδειγμα η Ινδονησία, όπου οι φοιτητές άρχισαν να διαδηλώνουν από την Παρασκευή, οπότε τέθηκε σε ισχύ μείωση της επιδότησης των καυσίμων. Στη Μαλαισία, η κυβέρνηση θα τιμωρεί με βαριά πρόστιμα και ποινές φυλάκισης όσους ξένους περνούν τα σύνορα από την Ταϊλάνδη και τη Σιγκαπούρη για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους. Λόγω της πολιτικής επιδοτήσεων, τα καύσιμα στη Μαλαισία κοστίζουν σχεδόν μισή τιμή από ό,τι στις δύο γειτονικές χώρες. Στον αντίποδα όλης αυτής της αναστάτωσης είναι η Βενεζουέλα, όπου το λίτρο βενζίνης κοστίζει 4 σεντς και το φουλαρισμένο ρεζερβουάρ κοστίζει λιγότερο από ένα μπουκάλι εμφιαλωμένο νερό! Η κυβέρνηση επιδοτεί παγίως τον τομέα των καυσίμων, εσχάτως με 19 δισ. ετησίως. Στη χώρα του Ούγκο Τσάβες κανείς δεν ξεχνά ότι το 1989 πυροδοτήθηκε λαϊκή εξέγερση με εκατοντάδες νεκρούς, όταν ο τότε πρόεδρος Κάρλος Πέρες επιχείρησε να αυξήσει την τιμή της βενζίνης κατά 50%.
Ο Σαρκοζί πρότεινε αναβολή του ΦΠΑ στο πετρέλαιο και «πάγωσε» την Κομισιόν
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Του ΚΩΣΤΑ ΜΟΣΧΟΝΑ
Πετρέλαιο στη φωτιά έριξε μια φράση του Γάλλου προέδρου Νικολά Σαρκοζί, ένα μήνα πριν από την έναρξη της γαλλικής προεδρίας στην Ε.Ε., προκαλώντας την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ο Νικολά Σαρκοζί δήλωσε χθες ότι προτίθεται να προτείνει στους εταίρους λίγο πολύ την αναστολή της επιβολής ΦΠΑ στο πετρέλαιο, ώστε να περιοριστούν οι επιπτώσεις από τη συνεχή αύξηση της τιμής του τελευταίου. Συγκεκριμένα, να μην επιβάλλεται ΦΠΑ όταν η τιμή πετρελαίου υπερβαίνει ένα ορισμένο όριο, το οποίο θα καθορίσουν από κοινού οι «27». «Πρέπει να τεθεί στους Ευρωπαίους εταίρους το ερώτημα, αν θα πρέπει να ανασταλεί η επιβολή του ΦΠΑ σε περίπτωση που συνεχιστεί η αύξηση της τιμής του πετρελαίου», είπε ο Γάλλος πρόεδρος, χωρίς να δώσει περαιτέρω διευκρινίσεις. Απλώς διευκρίνισε ότι δεν μπορεί να αποφασίσει μόνος, διότι η απόφαση πρέπει να ληφθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο και απαιτείται ομοφωνία. Και φρόντισε να επισημάνει ότι η Γαλλία δεν είναι η μόνη χώρα της Ε.Ε. που αντιμετωπίζει το πρόβλημα της συνεχούς αύξησης της τιμής του πετρελαίου, αφήνοντας έτσι να εννοηθεί ότι η πρότασή του θα βρει γόνιμο έδαφος στην Ευρώπη των «27». Αλλωστε, η εκτίμησή του είναι ότι «η κατάσταση δεν πρόκειται να βελτιωθεί» ...
Ο Ν. Σαρκοζί προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, δηλώνοντας ότι από τα επιπλέον έσοδα που εισπράττει το κράτος από τη φορολόγηση των πετρελαϊκών προϊόντων, θα δημιουργηθεί ένα ειδικό ταμείο για την παροχή βοήθειας στους οικονομικά αδύναμους πολίτες. Μάλιστα, έκανε τους υπολογισμούς του, εκτιμώντας ότι το ειδικό αυτό ταμείο θα μπορούσε να συλλέξει «μεταξύ 150 και 170 εκατομ. ευρώ το τρίμηνο». Βέβαια, οι εκτιμήσεις και εν γένει η ιδέα για την ίδρυση του εν λόγω ταμείου αφορούν τη Γαλλία, ο συντελεστής ΦΠΑ της οποίας στα πετρελαιοειδή ανέρχεται σε 19,5 % (Ελλάδα: 19 %). Σπέρνει, όμως, ζιζάνια στα άλλα κράτη-μέλη, φέρνοντας σε δύσκολη θέση τις κυβερνήσεις τους...Στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ορισμένοι μίλησαν για «λαϊκισμό». Αλλοι για «πυροτέχνημα», επισημαίνοντας ότι το 67 % των Γάλλων είναι δυσαρεστημένοι με την οικονομική πολιτική του Ν. Σαρκοζί. Πολλοί διερωτήθηκαν γιατί δεν πρότεινε ευθέως τη μείωση των φόρων στα πετρελαιοειδή... Η υποδοχή, λοιπόν, της πρότασης-Σαρκοζί από τις Βρυξέλλες ήταν ψυχρή. Ο εκπρόσωπος του επιτρόπου Αντρίς Μπίμπαλγκς (ενέργεια) δήλωσε ότι το μέτρο που προτείνει ο Γάλλος πρόεδρος θα στείλει ένα «κακό μήνυμα» στις χώρες παραγωγούς πετρελαίου, οι οποίες θα βρουν την ευκαιρία να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τις τιμές τους.Επίσης, η εκπρόσωπος του επιτρόπου Λάζλο Κόβακς (φορολογία), Μαρία Ασημακοπούλου, εκτίμησε ότι η πρόταση-Σαρκοζί δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Αλλωστε, παρατήρησε «τα καύσιμα φορολογούνται περισσότερο με τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης και όχι τον ΦΠΑ».
ΕΠΙ ΠΟΔΟΣ ΠΟΛΕΜΟΥ ΤΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ, ΜΕ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΨΑΡΑΔΕΣ-ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΙΣΤΕΣ.
Φουλάρουν ρεζερβουάρ οργής
Της ΕΡΣΗΣ ΒΑΤΟΥ
Οι σπίθες μιας αλυσιδωτής αντίδρασης στις τιμές των καυσίμων είναι ήδη ορατές στην Ευρώπη και σε άλλα μέρη του κόσμου. Επί ποδός πολέμου είναι τα συνδικάτα στην Ευρώπη, σε πρώτη φάση αλιείς και αυτοκινητιστές, απηχώντας ουσιαστικά την αξίωση ολόκληρων κοινωνιών για μέτρα που θα αντιμετωπίσουν την «απελπισία» τους.
* Τη συζήτηση μέτρων «με τη διαδικασία του κατεπείγοντος», που θα επιτρέψουν «την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου», ζήτησε με επιστολή του στη σλοβενική προεδρία και την Κομισιόν ο Πορτογάλος υπουργός Οικονομίας Μανουέλ Πίνιο.Για «απελπιστική» κατάσταση στον τομέα τους μιλούν οι ψαράδες της Ισπανίας, μέλη των οποίων έχουν κλείσει λιμάνια στη Βαρκελώνη και την Ανδαλουσία, απαιτώντας τη λήψη μέτρων έκτακτης ανάγκης, όπως η μείωση των εισφορών τους. Τα συνδικάτα τους καλούν σε επ' αόριστον απεργία, αρχής γενομένης από την Παρασκευή, ενώ στο χορό μπαίνουν και οι αυτοκινητιστές. Ενα από τα συνδικάτα τους ζητεί επ' αόριστον απεργία από τις 8 Ιουνίου, ενώ το μεγαλύτερο αναμένει την έκβαση των διαπραγματεύσεων με την κυβέρνηση. Χειρόφρενο στη ΒρετανίαΤο Λονδίνο πλημμύρισε χθες από φορτηγά κατά τις πρωινές ώρες αιχμής. Κορνάροντας και φωνάζοντας, οι αυτοκινητιστές απαίτησαν μείωση των φόρων προειδοποιώντας ότι από την αύξηση της τιμής των καυσίμων κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους χιλιάδες άνθρωποι. Στη Γαλλία όπου ξεκίνησε το «κίνημα των ψαράδων», σχεδόν όλα τα λιμάνια έχουν προβλήματα από την απεργία τους.
Οι αλιείς επιχειρούν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και με άλλα ευρωπαϊκά συνδικάτα. Διαδήλωση για τις τιμές των καυσίμων έκαναν χθες και οι ιδιοκτήτες ασθενοφόρων στην Καέν της Γαλλίας. Συναντήσεις με ζητούμενο τις κινητοποιήσεις γίνονται και σε Ιταλία και Πορτογαλία. Ζητούνται μέτραΑντιμέτωποι με την ογκούμενη δυσαρέσκεια των πολιτών τους, Γάλλοι και Ισπανοί διατύπωσαν ήδη το αίτημα για «μέτρα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης», ειδικά για την αλιεία. Πολλές άλλες χώρες όμως διαφωνούν, όπως προέκυψε από συνάντηση υπουργών των «27» στο Μπρνο της Σλοβενίας, επικαλούμενες φόβους ότι αν επιτραπεί έστω και σε ειδικές συνθήκες η επιδότηση ενός τομέα, θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου για αξιώσεις και άλλων. Οι προτάσεις του Σαρκοζί για φορολογικές απαλλαγές κ.ά. φαίνεται πάντως ότι βρίσκουν σύμφωνη κατ' αρχάς τη Γερμανία και την Ιταλία. Ο Ιταλός υπουργός Αλιείας, Λούκα Τζάια, δήλωσε χθες ότι η χώρα του και η Γαλλία «τάσσονται υπέρ της ανάληψης κοινής δράσης για την αύξηση του ορίου των λεγόμενων de minimis επιδοτήσεων».
Πρόκειται για κρατικές επιδοτήσεις που μπορούν να διατεθούν σε εθνικό επίπεδο χωρίς να χρειαστεί να εγκριθούν από την Κομισιόν, καθώς θεωρείται ότι δεν πλήττουν τον ανταγωνισμό.Πέρυσι το πλαφόν αυτό είχε αυξηθεί από 3.000 ευρώ σε 30.000 με στόχο τριετίας, όμως με δεδομένη την αύξηση της τιμής των καυσίμων, είναι πολλές οι χώρες που το θεωρούν ανεπαρκές.
(Πηγές: Γαλλικό, Ασ. Πρες, ΑΠΕ)
ΠΗΓΗ : ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 28/5/08