ΕΛΑΤΕ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

Γραφεία Πάτρας: Κορίνθου 245-249, τηλ-fax: 2610 275 795, email: koe.achaias@gmail.com

23 Νοε 2008

Η κρίση έχει βάλει στον... πάγο όλη τη χώρα




Με μεγάλες προσφορές οι έμποροι προσπαθούν να σώσουν τη χρονιά και να αποφύγουν το λουκέτο

Εντυπωσιακές προσφορές και εκπτώσεις, που κατά περίπτωση ξεπερνούν σε ποσοστό και το 50%, συνθέτει την εικόνα της αγοράς, ένα μήνα πριν από τις γιορτές. Μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε κεντρικά σημεία αλλά και συνοικίες σε όλη τη χώρα, καθώς και πολυκαταστήματα μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι της προσέλκυσης πελατών μέσω των ελκυστικών τιμών στα προϊόντα τους.

Την ίδια ώρα, τα τεφτέρια επανέρχονται δυναμικά, οι επιχειρηματίες της αγοράς συναλλάσσονται απευθείας με τον πελάτη σε άτοκες δόσεις, χωρίς τη χρήση των πιστωτικών καρτών, έχουν σταματήσει οι προσλήψεις προσωπικού, σε αρκετές περιπτώσεις έχουμε και απολύσεις, ενώ τα λουκέτα λόγω πτώχευσης, ακόμη και παραμονές γιορτών και χειμερινών εκπτώσεων, αυξάνονται ανησυχητικά.

Η κρίση έχει φοβίσει τους καταναλωτές. Ακόμη και όσοι μπορούν αποφεύγουν τις αγορές, λέει ο Κ. ΧαντζαρίδηςΠολλοί καταναλωτές στρέφονται στα κατά τόπους παζάρια και τις λαϊκές αγορές για τα ψώνια τους, όπου και εκεί όμως οι πωλήσεις και ο τζίρος των πλανόδιων εμπόρων έχουν μειωθεί. Το σφίξιμο στο ζωνάρι που έχουν κάνει την τελευταία τριετία, και κυρίως φέτος από τις αρχές της χρονιάς οι καταναλωτές, σε συνδυασμό με την αρνητική ψυχολογία που τους δημιουργεί η γενικευμένη οικονομική κρίση των δύο τελευταίων μηνών έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο τον εμπορικό κόσμο της χώρας.

Ιδιοκτήτες μαγαζιών πελαγοδρομούν βλέποντας τις πωλήσεις και τον τζίρο τους να μειώνονται δραματικά, σε αντίθεση με τα λειτουργικά έξοδα και τις οικονομικές τους υποχρεώσεις, που διαρκώς αυξάνονται. Μοναδική τους ελπίδα, όπως οι ίδιοι υποστηρίζουν, η ταχύτερη εκποίηση των εμπορευμάτων τους έστω και σε χαμηλότερες τιμές, ώστε να καταφέρουν να μαζέψουν χρήματα για να εξοφλήσουν τις επιταγές που έχουν υπογράψει μέχρι το τέλος του χρόνου. Εσχατη λύση η περικοπή των λειτουργικών εξόδων, ακόμη και με απολύσεις υπαλλήλων, που ειδικά στην επαρχία τυχαίνει να είναι και συγγενικά πρόσωπα.

Υπέκυψαν
Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που τελικά υπέκυψαν στις οικονομικές δυσκολίες και έχουν προβεί σε μειώσεις προσωπικού ή ακόμη και σε λουκέτο.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΓΣΕΒΕΕ, Δημήτρη Ασημακόπουλο «οι μεγάλες επιπτώσεις θα φανούν τέλη Φεβρουαρίου, τελειώνει μια καλή περίοδος για τον εμπορικό κόσμο -γιορτές και χειμερινές εκπτώσεις- και θα έχει φανεί η πορεία που χαράσσει η τουριστική μας βιομηχανία». Ο Δ. Ασημακόπουλος επισημαίνει ότι «ενώ σε άλλες χώρες προσπαθούν να ενισχύσουν την αγορά μειώνοντας τους φόρους και προσφέροντας περισσότερες παροχές, στην Ελλάδα, η κυβέρνηση δεν διαθέτει τα όπλα για να δώσει μια ανάσα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις».

ΤΑ ΕΠΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΟ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ

1. Στο ναδίρ ο τζίρος
Οι ιδιοκτήτες βλέποντας τις πωλήσεις και τον τζίρο τους να μειώνονται δραματικά προχωρούν σε μεγάλες προσφορές, σιωπηρές, μέσα στα καταστήματα ή μπροστά στο ταμείο, αλλά και διαφημιζόμενες. Ξεπερνούν σε ποσοστό ακόμη και το 50% της αρχικής τιμής του προϊόντος και αφορούν σε φετινά είδη, κυρίως εποχής -φθινοπώρου- που δεν πουλήθηκαν ή σε κομμάτια κλασικά που είναι μονίμως στη μόδα.

Ειδικά σε είδη περσινής κολεξιόν, τα οποία όμως λόγω του ότι παραμένουν στη μόδα βγαίνουν σε προσφορά, η τιμή για ένα μάλλινο πουλόβερ είναι 20 ευρώ και για ένα ζευγάρι μπότες 40 ευρώ.

2. Επιστρέφουν τα τεφτέρια
Τα τεφτέρια κοντεύουν να γίνουν ο άμεσος «συνεργάτης» των εμπόρων. Τακτικοί πελάτες των καταστημάτων ζητούν από τους εμπόρους να τους «κρατήσουν» τα προϊόντα που θέλουν, αφήνοντας μια μικρή προκαταβολή και υποσχόμενοι ότι θα τα ξεχρεώσουν στις 15 ή τις 30 τους μηνός όταν πληρώνονται.

3. Οι καταναλωτές αποφεύγουν τις κάρτες
Οι καταστηματάρχες τονίζουν ότι πλέον πελάτες τους αποφεύγουν τις πιστωτικές κάρτες, είτε επειδή είναι «φορτωμένες» είτε επειδή λόγω αυξημένων υποχρεώσεων γνωρίζουν ότι δεν μπορούν να πληρώνουν τις δόσεις.

4. Οι έμποροι δανείζουν άτοκα τους πελάτες τους
Οι καταναλωτές κανονίζουν άτυπα με τον έμπορο τις άτοκες δόσεις που μπορεί να τους εξασφαλίσει προκειμένου να ψωνίσουν. Για παράδειγμα οι πελάτες δίνουν μόλις 20 ευρώ τον μήνα για αγορές πάνω από 100 ευρώ.

5. Νέα μόδα το παζάρι
Καταναλωτές κάθε ηλικίας και ανεξαρτήτως βαλαντίων επισκέπτονται τις υπαίθριες αγορές, όπου οι τιμές είναι χαμηλότερες ενώ υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια για «παζάρεμα». Για παράδειγμα ένα μεγάλο χαλί για σαλόνι κοστίζει 70 ευρώ. ενώ σετ τριών χαλιών για κρεβατοκάμαρα 40 ευρώ.

6. Οι πρώτες απολύσεις
Εχουν αρχίσει δειλά δειλά και σύμφωνα με εκτιμήσεις, μετά τις γιορτές θα ενταθούν. Οι μειωμένες πωλήσεις οδηγούν τους ιδιοκτήτες σε «περικοπές» του κόστους λειτουργίας, ενώ δεν προσλαμβάνουν, όπως γινόταν παλιότερα, εποχικούς υπαλλήλους για τις γιορτές.

7. Και νέα λουκέτα μετά τις γιορτές
Για πολλούς εμπόρους ο τζίρος των γιορτών είναι η τελευταία ευκαιρία να σώσουν την επιχείρησή τους. Οι εκτιμήσεις μιλούν για 100.000 επιχειρήσεις στο «κόκκινο», από τις οποίες το 2009 θα κλείσουν οι 60.000.

ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Σε 11 μήνες έκλεισαν 443 επιχειρήσεις

Στο Ηράκλειο της Κρήτης, σύμφωνα με τον τοπικό Εμπορικό Σύλλογο, από τις αρχές του 2008 μέχρι τις 6 Νοεμβρίου έκλεισαν 443 επιχειρήσεις. Μέχρι το τέλος της χρονιάς οι Ηρακλειώτες έμποροι φοβούνται ότι ο αριθμός των επιχειρήσεων που θα οδηγηθούν τελικά στο λουκέτο θα σκαρφαλώσει στις 500.

«Δεν πάμε καθόλου καλά», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Γιάννης Σιλίκος. «Η κίνηση στα μαγαζιά της πόλης είναι μηδενική. Εχουν δουλειά μόνο οι 200 από τις 5.500 επιχειρήσεις που λειτουργούν στην περιοχή μας. 443 επιχειρήσεις έκλεισαν από την αρχή του 2008, εμποροϋπάλληλοι απολύονται συνεχώς και τα οικονομικά αποθέματά μας στερεύουν».

Εάν ήθελε το κράτος να βοηθήσει τον εμπορικό κόσμο, δεν θα διέθετε τα 28 δισ. ευρώ στις τράπεζες, αλλά στους μικρούς επιχειρηματίες που πραγματικά έχουν ανάγκη», τονίζει ο κ. Σιλίκος.

ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΝΤΖΑΡΙΔΗΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΜΠΟΡΩΝ ΘΕΣΑΛΛΟΝΙΚΗΣ
«Ο Νοέμβρης ήταν απογοήτευση»

Ο Νοέμβριος ήταν ανέκαθεν ένας «κακός» μήνας για το εμπόριο μιας και οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί έχουν επιβαρυνθεί με τα έξοδα του Σεπτέμβρη (π.χ. σχολικός εξοπλισμός, μετακομίσεις). Ειδικά όμως φέτος τα πράγματα έχουν χειροτερέψει είτε επειδή οι καταναλωτές δεν έχουν χρήματα να διαθέσουν για ψώνια είτε επειδή δεν ξοδέψουν λόγω ανασφάλειας για το τι μέλλει γενέσθαι.

Είναι λογικό οι έμποροι να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα που τους παρέχει ο νόμος να κάνουν προσφορές μέχρι τις 20 Δεκεμβρίου, έναν μήνα δηλαδή πριν την επίσημη περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων. Οι προσφορές γίνονται σιωπηρά μέσα στο κατάστημα εκτός και αν οι έμποροι έχουν πάρει τη σχετική έγκριση από τον τοπικό σύλλογο.

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ
Περιμένουν χειρότερες μέρες

Η λαϊκή ρήση «έλλειψη χρημάτων, στάση εμπορίου» φαίνεται να αποτυπώνει πλήρως την κατάσταση που επικρατεί και στην Πελοπόννησο.

«Ο τζίρος έχει μειωθεί σε όλα τα καταστήματα, σε όλα τα είδη, τα προϊόντα, ακόμη και για είδη διατροφής», αναφέρει χαρακτηριστικά ο διευθυντής της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Πελοποννήσου και Νότιας Ελλάδας, Νίκος Λούτσης. «Ο κόσμος έχει περιορίσει κατά πολύ τις αγορές του και όπως είναι δύσκολη χρονιά η φετινή, θα είναι ακόμη δυσκολότερη η επόμενη, το 2009. Οσο για τον 13ο μισθό, πολύ φοβάμαι ότι θα εξαντληθεί στη κάλυψη υποχρεώσων. Και ένα μικρό μέρος του θα φυλαχτεί για αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων εκτιμώ ότι θα το καρπωθούν τα πολυκαταστήματα».

Ιδια εικόνα
Ιδια είναι η εικόνα στη Στερεά, τη Δυτική Ελλάδα και τα νησιά. Ιδιαίτερα στα νησιά οι έμποροι κατέγραψαν μειωμένους τζίρους ακόμη και το καλοκαίρι. Οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες παρέμεναν μέσα στα ξενοδοχεία και δεν διάθεταν χρήματα σε μαγαζιά της περιοχής.

Η κρίση έχει φοβίσει τους καταναλωτές. Ακόμη και όσοι μπορούν αποφεύγουν τις αγορές, λέει ο Κ. Χαντζαρίδης.

«Ελπίζουμε ότι δεν θα επαληθευτούν οι προβλέψεις για ισχυρό, καταστροφικό τσουνάμι στην οικονομία», λέει ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Δημήτρης Ασημακόπουλος.

Ν. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ , ΕΘΝΟΣ, 23/11/08

Επισκεπτες