ΕΛΑΤΕ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

Γραφεία Πάτρας: Κορίνθου 245-249, τηλ-fax: 2610 275 795, email: koe.achaias@gmail.com

16 Νοε 2008

«Στις Βρυξέλλες και το σχέδιο πώλησης του ΟΣΕ»



ΑΝΤΟΝΙΟ ΤΑΓΙΑΝΙ (Αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος για θέματα μεταφορών της Ε.Ε.)



ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον ΧΡΥΣ. ΜΠΙΚΑΤΖΙΚ

Την άμεση έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των ελληνικών σιδηροδρόμων αλλά και των περιφερειακών αεροδρομίων, προαναγγέλλει ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος για θέματα μεταφορών, Αντόνιο Ταγιάνι, μιλώντας στην «Οικονομία». Οπως αποκαλύπτει, η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη καταθέσει σχέδιο οι τεχνικές λεπτομέρειες του οποίου θα συζητηθούν σε σύσκεψη που θα γίνει στις Βρυξέλλες. Ο νεοφιλελεύθερος πολιτικός και δεξί χέρι του Σίλβιο Μπερλουσκόνι (πρώην εκπρόσωπος τύπου), επιχαίρει για την απόφαση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει την Ολυμπιακή μέσω ενός σχεδίου που, όπως τονίζει, θα αποτελέσει την «πηγή έμπνευση» για τις αεροπορικές εταιρείες Αλιτάλια και Κάιλ. Ξεκαθαρίζει ότι το ελληνικό Δημόσιο έχει εξαρχής δεσμευτεί να μη συμμετάσχει στο εταιρικό κεφάλαιο της νέας μικρότερης αεροπορικής εταιρείας.



*Υπάρχουν πολλές αντιδράσεις για το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της Ολυμπιακής. Κατ' αρχάς, γιατί έπρεπε να «ψαλιδιστεί»;

*«Η νέα εταιρεία πρέπει να είναι μικρότερη γιατί, διαφορετικά, δεν θα επρόκειτο για μία νέα επιχείρηση, καθώς θα έχει αγοράσει όλο το ενεργητικό της παλιάς. Δηλαδή θα ήταν κάτι πλασματικό, από άποψη νομική. Συνεπώς, δεν θα μπορούσε να επιλυθεί, μ' αυτόν τον τρόπο, το ιστορικό πρόβλημα. Και αν η καινούρια εταιρεία είναι το ίδιο με άλλο όνομα, τότε θα αναλάμβανε κι όλα τα χρέη της παλαιότερης.

*Το Δημόσιο, όμως, θα μπορούσε να συμμετάσχει στο εταιρικό κεφάλαιο...

*Το κράτος δεν μπορεί να έχει συμμετοχή γιατί δεν προβλέπεται από τους κοινοτικούς κανονισμούς εθνικοποίηση της αεροπορικής εταιρείας. Εστω και μερική εθνικοποίηση. Το ελληνικό κράτος είπε ότι δεν έχει σκοπό να αγοράσει την Ολυμπιακή. Αυτή είναι η δέσμευσή του. Και τούτο είναι σύμφωνο με τους κανονισμούς. Αν μετείχε στο νέο σχήμα, θα επρόκειτο για μία παράνομη κρατική ενίσχυση».

*Η μείωση του ενεργητικού της Ο.Α. κατά 35% ήταν απόφαση της Κομισιόν ή της ελληνικής κυβέρνησης;

*«Συνεργαστήκαμε. Οι διαπραγματεύσεις και οι διαβουλεύσεις δεν ήταν εύκολες. Ηταν εκτενείς. Είναι τεχνικά τα δεδομένα που δικαιολογούν το συγκεκριμένο ποσοστό».

*Ανησυχείτε μήπως η Κομισιόν κατηγορηθεί για «διακριτική μεταχείριση», με δεδομένο ότι το Ευρωδικαστήριο έχει εκδώσει τόσες καταδικαστικές αποφάσεις για το θέμα της ΟΑ;

*«Εμείς υιοθετήσαμε μια στάση απόλυτα αυστηρή. Ακολουθήσαμε κατά γράμμα την κοινοτική νομοθεσία. Ζητήσαμε να δημιουργηθεί μία καινούρια εταιρεία για να υπάρξει απόλυτη ρήξη, ασυνέχεια, με την προηγούμενη Ολυμπιακή. Και απόδειξη είναι ότι επιβάλαμε στην παλιά Ολυμπιακή να επιστρέψει τα 800 εκατ. ευρώ που είχε πάρει ως ενισχύσεις από το ελληνικό κράτος. Συνεπώς, όσον αφορά το κοινοτικό δίκαιο, πεποίθησή μας παραμένει ότι η καινούρια εταιρεία είναι κάτι διαφορετικό από την παλιά Ο.Α. Δηλαδή, θα είναι μικρότερων «διαστάσεων» και θα αγοράσει, με τιμές αγοράς, μέρος του ενεργητικού της Ο.Α.».

*Τι απαντάτε στους εργαζόμενους που χάνουν τις δουλειές τους;

*«Υπεβλήθη ένα σχέδιο από την ελληνική κυβέρνηση και το εγκρίναμε. Σε αυτό προβλέπεται ότι ακόμα κι αν υπάρχει ασυνέχεια με την παλιά εταιρεία, η νέα (εταιρεία) μπορεί να προσλάβει τους εργαζόμενους της Ο.Α. Ανάλογα, βεβαίως, με τις αριθμητικές ανάγκες της. Μιλάμε για μικρότερη εταιρεία, αλλά δεν υπάρχει τίποτα που να την εμποδίζει να το πράξει. Το σημαντικό για μας παραμένει να υπογραφεί νέα σύμβαση εργασίας».

*Εχουν διατυπωθεί φόβοι για το ότι με την πώληση της Ο.Α., θα επηρεαστεί η αεροπορική σύνδεση των νησιών. Πώς το σχολιάζετε;

*«Είναι απόλυτα αναγκαίο να εγγυηθούμε τη σύνδεση με όλα τα ελληνικά νησιά. Υπάρχουν κοινοτικοί κανονισμοί που κατοχυρώνουν το δικαίωμα και καθορίζουν τα όρια μέσα στα οποία θα μπορούν να κινηθούν οι αεροπορικές εταιρείες κι από την άποψη των κινήτρων.

Πιστεύω ότι υπάρχουν πολλές ιδιωτικές εταιρείες στην Ε.Ε. και στον υπόλοιπο κόσμο που είναι σε θέση να εγγυηθούν αυτών των υπηρεσιών».

*Πώς βλέπετε το ενδεχόμενο η εταιρεία να καταλήξει σε όμιλο που δεν εδρεύει στην Ε.Ε.;

*«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να υπερασπιστεί την αγορά και τον ανταγωνισμό. Δεν είναι δική μας αρμοδιότητα να πούμε εάν μη ευρωπαίοι επενδυτές πρέπει να αποφασίζουν να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό για να αγοράσουν τη νέα αεροπορική εταιρεία ή να γίνουν εταίροι. Είναι ελεύθεροι να επιλέξουν τι θα πράξουν. Πρέπει να πω ότι το μοντέλο που υιοθετήθηκε για την επίλυση της περίπτωσης της Ο.Α. έχει γίνει για μένα μοντέλο - πηγή έμπνευσης για πολλές ανάλογες περιπτώσεις.

Ηδη, το ακολουθήσαμε στα ναυπηγεία της Ντάτσικα και, με βάση το ίδιο κριτήριο, συνεργάζομαι με τις υπηρεσίες μου για να επιλύσω το θέμα της Αλιτάλια και της Κάιλ. Θα έλεγα ότι το μοντέλο των Ο.Α. έχει γίνει πολύ σημαντικό για το νομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».

*Στις συναντήσεις σας με τον υπουργό Μεταφορών, τον κ. Χατζηδάκη, συζητήσατε και άλλα «φλέγοντα» θέματα για την Κομισιόν;

*«Η ελληνική κυβέρνηση συνεργάστηκε σε απόλυτο συντονισμό με την Επιτροπή και απόλυτο σεβασμό της ευρωπαϊκής νομοθεσίας όσον αφορά στην Ο.Α. αλλά και στα άλλα δύο θέματα που συζήτησα με τον κ. Χατζηδάκη. Δηλαδή, στη μεταρρύθμιση του συστήματος των ελληνικών σιδηροδρόμων και στο πρόβλημα των περιφερειακών αεροδρομίων. Η ελληνική κυβέρνηση τόνισε ότι θέλει να κινηθεί σε απόλυτη συμφωνία με την Επιτροπή»...

*...Με κατεύθυνση προς την ιδιωτικοποίηση;

*«Μας υπέβαλε ένα σχέδιο. Και έχω την εντύπωση ότι υπάρχει από πλευρά της η επιθυμία να κινηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση. Βεβαίως, πρέπει να υπάρξει η άρση των περιορισμών, η φιλελευθεροποίηση του συστήματος. Είναι, όμως, σαφές ότι για την επίλυση του προβλήματος των σιδηροδρόμων απαιτείται χρόνος. Γιατί είναι πολύ παλιό»..

*Και φέρουν στην πλάτη τους ένα τεράστιο χρέος...

*«Πράγματι, τα προβλήματα είναι κυρίως οικονομικά. Πιστεύω ότι χρειάζεται χρόνος για να λυθεί το πρόβλημα. Σε κάθε περίπτωση αποφασίσαμε να οργανώσουμε μία τεχνική συνάντηση στις Βρυξέλλες, όπου θα συζητηθεί το θέμα της μεταρρύθμισης των σιδηροδρόμων και των περιφερειακών αεροδρομίων. Επιπροσθέτως, αποφασίσαμε μαζί με τον υπουργό Ναυτιλίας να έχουμε μία τεχνική συνάντηση για τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις στους λιμένες. Για να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε με το λιμάνι του Πειραιά στο πλαίσιο του προγράμματος επενδύσεων "Μάρκο Πόλο". Για να χρησιμοποιηθούν τα κονδύλια της Ε.Ε. στον τομέα αυτό, κάτι που δεν γίνεται επαρκώς από τα κράτη-μέλη».



ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 16/11/2008 , ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Επισκεπτες